grammofoon Titel televisie

Lofzang op rimpels, putjes en spataders

'Kijk es naar de rimpeltjes rond mijn ogen. Kijk eens naar mijn beginnende onderkin.' In de nieuwe liedjesshow 'Extra Belegen' zingen Ria, Vera en Sandra van de Limburgse Sanservia's luid over hun eigen lichamelijk verval. Vanavond is de première in de Bovenzaal van het Parkstad Theater Heerlen.
foto

Wiebelend dribbelen Ria, Sandra en Vera in blote jaren vijftig jurkjes op hoge hakjes tussen de paardebloemen in de wei. Als ervaren topmodellen bewegen ze hun lichamen verleidelijk voor de camera. Spataders op de kuiten, putjes in de bovenbenen, rimpels in het gezicht. Het mag allemaal gezien worden, vinden de dames van muziektheatergroep de Sanseveria's.

Want ook al zijn hun alterego's Ria, Sandra en Vera, net als zijzelf, de veertig ruim gepasseerd. Evelyne Ploum (43), Cato Gubbels (48) en Josien Mennen ('Zo oud als Madonna.') worden er alleen maar mooier op. Is het niet uiterlijk, dan zeker wél innerlijk. Het Limburgse trio ziet het als volgt: een stukje extra belegen kaas smaakt veel sterker, pittiger en voller dan zo'n jong zweterig plakkie. Welnu, zo is het ook met de Sanseveria's: die zijn nu heerlijk volwassen, volrijp en volmaakt.

Lichamelijk verval en ouder worden, vormt de rode draad van hun nieuwe muziektheatershow 'Extra Belegen'. Een verrassende switch voor het Zuid-Limburgse trio dat tien jaar lang veel furore maakte met een liedjesprogramma waarin de zoektocht naar een man centraal stond. Bij het publiek scoorden ze als 'oude vrijsters' nog steeds goed, maar de Sanseveria's zeggen zelf zo langzamerhand wel uitgepoept te zijn over de liefde.

Oh, ze staan nog steeds open voor een leuke knul hoor. Laat dat duidelijk zijn. Maar Ria, Sandra en Vera houden zich tegenwoordig ook met andere dingen in het leven bezig: dierenliefde bijvoorbeeld, de natuur - 'Zo mooi!' - en hun eigen ik. Want daarmee zijn ze nu best tevreden.

Je geniet meer als je ouder wordt, vinden de de drie muziekdocenten uit Maastricht en Berg en Terblijt ook in het dagelijks leven. Josien Mennen: ,,Je hoeft niet meer te concurreren met al dat andere moois, en te voldoen aan allerhande schoonheidsidealen.'' Cato Gubbels: ,,Je doet meer wat jezelf wil, wat bij jou past. En je hebt niet meer zo de neiging om je aan anderen aan te passen.''

Als de Sanseveria's voelt het trio zich het beste thuis in kleine zalen. Sinds een jaar of vier spelen en zingen ze hun liedjes uit de jaren vijftig, zestig en zeventig in het theater. Daarvoor traden ze een jaar of tien samen op in kroegen, op bruiloften en andere partijen. Evelyne Ploum: ,,Maar op een gegeven moment hadden we genoeg van de koude schotels en de acts van anderen waarop wij dan braaf moesten wachten.'' Cato Gubbels: ,,En in de kroeg vraag je jezelf op een gegeven moment toch af of de mensen zich nu door jou amuseren of door de drank. Je voelt je niet echt serieus genomen.''

In het theater, vindt Cato Gubbels, kun je meer subtiele dingen doen. Maar het is verdomd lastig om ertussen te komen, zeker als je zoals zij zonder impresariaat werkt. Over de nieuwe show hebben ze tot nu niet te klagen. Er staan optredens gepland in Heerlen, Sittard, Maasricht en buiten Limburg.

In Extra Belegen presenteren de Sanseveria's een show waarin ze gasten op leeftijd ontvangen die een nieuwe zangcarrière zijn begonnen. Die gasten zingen liedjes uit de oude doos. De Sanseveria's vertolken zelf alle artiesten - Op toneel staat een verkleedhokje - en spelen intussen ook nog accordeon, piano, bas, drums, dwarsfluit en gitaar. Josien Mennen: ,,Dat betekent dat je heel veel aan het zingen, acteren en spelen tegelijk bent.'' Echte virtuozen zijn ze niet, zegt Cato Gubbels. Maar ze zijn alledrie opgeleid aan het Maastrichtse Conservatorium, en kunnen een behoorlijke noot spelen.

De liedjes voor de show plukten ze her en der vandaan: cd's, oude cassettebandjes en platen. Sommigen zijn zo herschreven dat ze passen bij het thema. Als voorbeeld noemt Evelyne Ploum 'Kijk eens in de poppetjes van mijn ogen.' Daar maken zij van: 'Kijk eens in de rimpeltjes van mijn ogen. Kijk eens naar de beginnende onderkin.'' De melodie van 'Vous permettez monsieur' gebruiken ze voor het nummer 'Dierentango'. Andere klassiekers zoals Rockin'Billy van Ria Valk, zijn opnieuw gearrangeerd. Cato Gubbels: ,,Wij brengen die liedjes altijd met veel respect, omdat we ze echt mooi vinden.''

Waar de liefde voor het oude lied vandaan komt? Cato Gubbels: ,,Toen we als de Sanseveria's begonnen, wilden we iets aparts doen. In die tijd zong geen enkel bandje Nederlandse liedjes. Een nummer als 'Spiegelbeeld' was echt not done. Maar wij zijn toch gaan grasduinen in dat repertoire en kwamen tot de ontdekking dat er heel veel mooie oude liedjes zijn.''

Cato Gubbels verzucht dat ze ooit heus wel droomde van een mooie carrière als dwarsfluitiste bij een beroemd symfonieorkest. ,,Ik was niet goed genoeg. Bij gebrek aan beter zijn het de Sanseveria's geworden. Een goed gelukte mislukking.''

Extra Belegen; Sanseveria's. 8 en 9 mei Parkstad Limburg Theater Heerlen (uitverkocht); 23 en 24 mei Karoussel Theater Geleen; Theater aan het Vrijthof 16-01 2004. Meer info: http://www.sanseverias.nl

door Ingrid Beckers
donderdag 8 mei 2003 © Limburgs Dagblad